Monday, September 6, 2010

Diari

  1. Pagi tadi bangun agak lewat, tidakku sangka aku bangun lewat hingga tidak tahu bangun. Lepas bangun aku pun pergi sekolah dengan berpakaian formal saja. tanpaku sedar, aku lupa bersarapan. ( Aduhh, laparnya. minum pun tiada. hanya minum segelas air sehaja.
  2. Bila aku sampai stesen bas di luar, aku pun merenung jauh untuk dapatkan bas tapi tiada. Jadi, aku pun merenung lah bukit di depan aku nie. Tidak sangka aku ambil masa yang lama merenung bukit nie, rasanya aku terpukau hingga bas yang ingink naik pun lalu di depanku tanpa kesedaran aku. 
  3. Lalu aku pun tunggu bas seterusnya, perjalanan ke sekolah memuaskan lah. tapi aku ambil keputusan untuk jalan kaki. Bila sampai ke sekolah, aku pun masuk ke bilik darjah. Tidak sangka aku paling lewat.
  4. Seterusnya, aku pun ambil perhatian lah sepanjang masa kelas berlangsung. Bila akhirnya kelas, kawan-kawan pun mengajak aku pergi KARAOKE dan aku pun menolak ajakan tuh sebab aku kena pergi ke Pejabat Pedaftaran untuk dapatkan MYKAD aku. Maklumlah sudah berapa tahun tidak perbaharukan. Sudah nampaknya rosak kena lah tukar yang baru. 
  5. Bila aku sampai, aku pun dapatkan nombor penantian. aku pun tunggu hinggalah giliranku.Sampai sahaja giliranku, aku pun duduklah dan serahkan MYKAD lamaku dan resit PEMBAYARAN tuh kepada officer tuh.Aku tunggu dan menanti dia untuk serahkan MYKAD aku. tapi aku nampak dia berasa cemas. Dia mengambil masa yang agak lama tapi aku sabar dan tunggu. Bila sahaja dia kata " Tunggu sekejap " dan aku pun balas " Ok " rupa-rupanya mesin cap jari tuh tidak berfungsi.Aku nampak dia mengeluh dan pindah ke tampat rakannya. Aku pun mula risau masa tuh. " Aduhh,  habislah kalau aku tidak dapat MYKAD aku hari ini, terpaksa lah aku pergi ke sini esok " dalam masa 10 minit begitu dia mula bersuara " Sila letak Ibu jari ke mesin cap jari tuh " dan aku pun ikutlah pesanannya. Lega hatiku bila dia serahkan MYKAD tuh kepada aku. Aku pun bersyukur dan mengucap terima kasih kepadanya. 
  6. Lalu aku ke stesen bas ke destinasi seterusnya ( BANDAR ) of course. Bila aku naik mini van tuh, aku pun mengeluarkan duit dari dompetku. "Nampaknya, aku tiada duit syling dan aku bagi jeh RM2 kepada konduktor mini van tuh. Aku ingat tambang hanya RM1.50 ada baki 50 sen. tapi tidak. ( Cis, mahal juga mini-van nie.)
  7. Bila tiba sahaja di bandar, First I need withdraw some cash from the bank. Lepas tuh, aku pun pergi shopping MALL untuk beli (WAX - for hair) then balik ke rumah. 
  8. Bila sampai sahaja rumah, aku pun terus letak barang-barangku ke tempat asalnya. Hujah mama, "dah makan kah nie?" aku kata " Belum, Lapar sangat nie " Lepas tuh, mama pun ambil 2 biji telur dari peti sejuk lalu mengoreng telur di dapur. Siap sahaja telur tuh aku pun makan lah. 
  9. Lepas tengah hari tuh, mama pun memberitahu aku bahawa pak cik akan mengoreng mee malam nie, so malam nie kita hanya makan mee goreng. Yahooo.. gembiranya aku dengar. Lalu aku pun [ergi tidur sebab penat. Lepas bangun aku pun pergi lah rumah pak cik aku. dalam pertengahan jalan telahku hidu bau harumnya. Tampaknya pak cik aku nie tere dalam bidang memasak. berliur sudah aku nampak mee gorengnya. Sehingga aku makan 5 TURN tahu. 
THAT'S MY STORY FOR TODAY> END

No comments:

Post a Comment